Обзор McLaren 600LT 2018
Купе McLaren 600LT продолжило династию длиннохвостых моделей
Приставка LT образована от слов long tail, то есть «длинный хвост». Впервые компания McLaren применила такое решение в 1997 году на гоночном купе F1 GTR: растянутая корма должна была увеличить прижимную силу и вдобавок сыграть роль стабилизатора воздушных потоков. Впоследствии об этом ноу-хау вспомнили в 2015-м, выпустив дорожный суперкар McLaren 675LT. И вот — новое длиннохвостое купе 600LT.
Дефляция индекса обусловлена сменой донорской модели. Если McLaren 675LT был создан на основе суперкара 650S из семейства Super Series, то новое «шестисотое» купе — это разновидность более простой модели 570S, которая относится к линейке Sports Series. Хотя, по большому счету, все современные МакЛарены представляют собой вариации на тему одной машины с монококом из углеродного композита.
По сравнению с купе 570S, у длиннохвостого купе 23% новых компонентов. В первую очередь это углепластиковые внешние панели кузова вместо исходных алюминиевых. Изменилась форма переднего сплиттера, боковых накладок и заднего диффузора, на корме появилось дополнительное антикрыло. Вот только полноценного длинного хвоста, как у прежних LT-моделей, почему-то нет, да и габаритная длина выросла на несущественные 74 мм. Для сравнения: «хвостатый» McLaren F1 был длиннее базовой модели более чем на полметра!
Еще одна фишка модели 600LT — выведенные вверх патрубки выпускной системы. Это позволило уменьшить длину выпускного тракта и снизить его массу. А в итоге новое купе сбросило 96 кг: его сухая масса всего 1247 кг.
Битурбомотор V8 3.8 оснащен доработанной системой охлаждения и форсирован с 570 л.с. и 600 Нм до 600 л.с. и 620 Нм, хотя это далеко не предел для этого агрегата и «старшие» МакЛарены могут похвастать еще более высокой отдачей. В штатную комплектацию входят шины Pirelli P Zero Trofeo R с особым составом резиновой смеси. А в салоне установлены облегченные углепластиковые «ковши» как у снятого с производства гиперкара McLaren P1. Увы, компания пока не огласила динамические характеристики, но точка отсчета известна: базовый McLaren 570S набирает первую «сотню» за 3,2 с.
Производство суперкаров McLaren 600LT начнется в октябре и продлится ровно год, так что итоговый тираж будет небольшим. Стартовая цена — 186 тысяч фунтов стерлингов против 145 тысяч за модель 570S, причем в нее включен один трек-день с тренером.
New McLaren 600LT 2018 review
The new hardcore McLaren 600LT sits above the 570S in the brand’s Sports Series range, but is the extra power worth the extra money?
The McLaren 600LT is a more hardcore proposition than the 570S it’s based on, thanks to its stiffer suspension set-up, fixed-back racing seats and stripped-bare options list. But those are minor sacrifices; the 600LT rewards with astonishing performance and an even more involving and engaging driving experience.
McLaren’s new 1,036bhp Speedtail hypercar is the talk of the automotive press this month, thanks to its sky-high list price and astonishing performance figures. We can’t wait to drive it, but for some there’s an even more exciting model joining the range right now: the Mclaren 600LT.
The brand’s Long Tail badge is reserved for the more hardcore models in its range, and this new model follows the sensational 675LT in the series. While that car was a more focused version of the 650S supercar, the 600LT builds on the smaller 570S and sits at the top of McLaren’s Sports Series range.
The name hints at the extra power that has been added as part of the overhaul process. It’s 30bhp up on the 570S, with the 3.8-litre V8 that sits behind the seats now producing a total of 592bhp. There are a few styling tweaks to give the car a more aggressive look as well, although the 600LT remains fairly subtle — at least, as subtle as a near-600bhp two-seater performance car can be. The main additions on the outside are the carbon fibre roof, fixed rear wing, front splitter and rear diffuser.
These add-ons mean there’s an extra 100kg of downforce at 155mph, which gives you an idea about how McLaren expects its customers will use the car: on the track. The special Pirelli Trofeo R tyres, beefier brakes and suspension tweaks are all focused on making the 600LT faster around a circuit. A weight saving of around 100kg over a standard 570S helps that extra 30bhp go further, too. But one of the McLaren 570S’ most appealing features was how well it worked on British roads. Can the more hardcore 600LT match its sibling for fun on the road?
More reviews for 600LT Coupe
Road tests
- New McLaren 620R 2020 review
- New McLaren 600LT Spider 2019 review
From the moment you drop into the deep bucket seats, there’s no question that the 600LT is a more hardcore, focused machine than its sister car. The cabin is similar, although it’s missing features such as air-con, sat-nav and even a radio as standard. Those items are available as extras, however, and since there’s a screen already fitted, the weight saving is likely to be tiny. Just add them to the options list and be done with it.
The V8 engine is slightly more purposeful than the similar unit in the 570S, and at low revs it sounds rougher. The engine has never been hugely characterful, and doesn’t feel anywhere near as sweet as a Porsche 911 GT3’s high-revving motor. The McLaren’s engine doesn’t howl or sing, but it does get smoother and louder the harder you rev it.
It’s very effective, though, and the noise it makes is just about the only thing that might make you think twice about buying a 600LT; everything else about the driving experience is just sublime. The 0-62mph time of 2.9 seconds is a hint at how rapid the LT is, but it won’t prepare you for how brutal it feels once the engine is on boost.
On cold, wet roads the Trofeo R tyres don’t provide much grip, and the 600LT’s abundance of power means it can feel nervous in these conditions. But as the roads and tyres warm up, the McLaren transforms. When it’s able to put its power down, this Long Tail is a seriously fast car. The ultra-agressive gearchanges give it an extra sense of urgency, too.
The adaptive suspension is stiffer than the set-up in the 570S, and at low speed it thumps into potholes. The low-speed ride is no worse than any of the latest hot hatchbacks, however, and the faster you go the better it gets – to the point that it feels more comfortable at 60mph than some family cars. A 570S is a better car for using every day, but the 600LT’s more communicative set-up is worth the trade-off.
The steering is among the best in any modern car: it’s light enough that making inputs is comfortable, and weight is added naturally through corners. There’s so much feel and feedback from the front wheels that it’s a joy no matter how fast you’re going, and you can place the car accurately in your lane. It doesn’t feel unwieldy on the road, and it never fights back over bumps or potholes. The wheel has a wonderfully thin rim, too, so it feels great in the hands.
McLaren 600LT 2018 Review – International
Here’s what happens when McLaren’s boffins take a 570S and turn it up to 11
The new McLaren 600LT is far more than just a slightly stretched, slightly more powerful makeover over the 570S. Re-engineered to the extent that McLaren claims almost 25 per cent of its parts are changed, the 600LT is 100kg lighter, delivers 100kg of downforce and eats its stablemate’s and competitors’ lap times for breakfast. At the same time, it is more engaging, more purposeful and yet remains remarkably refined. Importantly, the improvements have come not just from throwing expensive parts at the car, but rather from a highly evolved knowledge of what a car needs to go fast – on the road and the track. Sure, it’s not cheap, and the result is not the fastest McLaren yet (just), but it could well be the best.
Playing the long(tail) game
Longtail is an emotive label for McLaren. Its genesis was via a racing version of the historically significant McLaren F1. Since then the badge has evolved to now adorn the highest performance versions of it track-focused road cars.
The McLaren 600LT (Longtail) is in every way a fitting recipient of the already-storied badge. This new mid-engined, two-seater sports car may be based on the middle of the range McLaren 570S Sport Series, but the company’s engineers have gone to town in terms of optimising this car for the road and track.
On sale now for $455,000 plus on-road costs, with first Australia deliveries due here by year’s end, it is lighter, more powerful and, most importantly, more driver and performance focused.
It may not wear the title of McLaren’s top-of-the-range Super (or Ultimate) Series cars, but it is in almost every way a performance match for the much more expensive 675LT that went before it.
More power, same hardware
Compared to its 570S donor stablemate, the new McLaren 600LT packs more punch from its 3.8-litre twin-turbocharged flat-plane crank petrol V8.
Horsepower is up 22kW to 441 (592hp, hence the rounded-up badge) and torque now peaks at 620Nm.
It’s as much about how McLaren has massaged the delivery of the power and torque from the V8, as the increases themselves that makes the engine so good.
The delivery is incredibly linear – perfect for metering out the neddies in fractional doses to maximise every gram of traction on the track. Peak power is at 7500rpm with top torque achieved between 5500-6500rpm.
There have been engine management system changes but save for the single-seater-racecar-style top-exit exhaust (more later), the engine is essentially the same as un the 570S.
Stiffer engine and gearbox mounts are featured and help transfer more low-frequency sounds to the cabin and increase the connection between powertrain and driver, McLaren’s theory goes. It works!
The automated seven-speed dual-clutch transmission is also essentially unchanged from the 570S. It has, however, been fettled terms of its shift characteristics.
Like the other cars in McLaren’s line-up these can be customised by the driver via an ActiveDynamics system through Normal, Sport and Track settings. In Sport, you get all the froth and bubble you’ll ever need (see below). Track is strictly business…
Less weight, longer nose and tail
The 600LT’s key physical changes are outside of the engine-room and they are significant. Indeed, McLaren claims almost a quarter of the 600LT’s parts are changed in the evolution from 570S.
Key to the Longtail recipe is weight reduction. McLaren claims an impressive 100kg has been shed in the change from 570S to 600LT to deliver a mass of 1245kg.
Just consider that for a moment. Not long ago, we were praising Peugeot for getting its 308 GTi hot hatch to down around this number. This thing is featherweight and packs 600hp!
The largest weight reduction (over 21kg) is via lightweight carbon-fibre seats – themselves inspired by the buckets McLaren fitted to its mega-dollar P1. Even lighter McLaren Senna part-trimmed variants are an option and featured on our launch cars.
But the weight reduction strategy has been tip to tail. There’s more stripped from each corner of the 600LT via lightweight forged 10-spoke alloy wheels and the list of other items that have come in for a bit of good old ‘gram strategy’ reduction is long.
It includes suspension components (alloy front and rear double wishbones and uprights from the 720S); bodywork (much is now carbon-fibre); brake rotors and callipers; audio and sat-nav; front and rear screen glass; wiring loom and so on…
To achieve the headline 100kg reduction you’ll actually need to ditch the air-con. Don’t worry Aussies, McLaren will let you add it back (along with its 14kg or so with loom) as a no-cost option
More than 12kg is shed by adopting that incredibly racy top-exit exhaust set-up. This has a number of benefits, McLaren’s boffins claim. The aforementioned weight reduction, less back-pressure which helps boost kW and, as it is entirely above the rear axle line, a cleaner and more efficient rear diffuser design.
And the mortar-style exhaust is also just plain-and-simple cool — even if the 800-degree exhaust gases mean McLaren has to mar the gorgeous carbon-fibre rear fixed wing’s centre section with a special ceramic coating, lest it turn into a flaming appendage.
Aero-dynamic
That fixed rear wind brings us to another of the McLaren 600LT’s party tricks – its optimised aerodynamics. The headline figure here is 100kg of downforce at 250km/h – split 40:60 favouring the rear.
This is achieved via a number of measures, the most obvious of which are the more pronounced front splitter and extended rear body work. It’s the extra 74mm (27mm front and 47mm rear) these parts add that, strictly speaking, deliver the 600 its LT (longtail) designation.
The front splitter is more aggressively profiled, wider and sits closer to the ground thanks to an 8mm reduction in ride height. The profile increases downforce and also tidies flow around the front wheels and to the front-mounted intercooler and brake intakes.
There’s a new carbon-fibre floor under the 600LT and even the ‘floating’ cantrails play a role in both generating downforce and directing cooling air over the engine deck lid. The profiling of the doors, even the mirrors, all plays a part in feeding more (and less ‘draggy’) air to the 600LT’s main (rear) radiators.
But the parting shot of the 600LT is its aero triumph. Without the need to package an exhaust system under the rear of the car, the diffuser is both longer (it starts at the rear axle line) and deeper, thus generating a much larger low-pressure area – and downforce – without attendant drag increases.
Devils in the detail
If you’re getting the impression that attention to detail abounds across the McLaren 600LT, you’re on the right Shinkansen.
The front track has been increased by 10mm, and as noted above, ride height dropped. There’s been tuning to the dynamic properties of the stability and traction control and launch control systems.
The continuously variable, electronically controlled twin-valve dampers and spring rates are bespoke, although the car retains the linked hydraulically-actuated anti-roll system McLaren has pioneered and perfected.
The steering geometry is unique and the rack quicker than in the 570S; the brake booster system comes from the Senna; the carbon-ceramic brake discs and lightweight multi-piston callipers themselves are from the 720S.
McLaren 600LT: Вес меньше, мощности больше, а хвост длиннее
Четвертая Longtail модель в истории компании – это треково ориентированный 570S.
В новейшем McLaren 600LT есть много чего еще, кроме более длинного хвоста и нацеленных вверх боковых выхлопных труб, но даже этого было бы достаточно, чтобы купить себе такой. 600 «Longtail», разработанный в духе купе и спайдер McLaren 675LT Coupe / Spider, а также гоночный автомобиль McLaren F1 GTR «Longtail», сделан по следующей формуле, берется купе 570S Coupe и из него выбрасывается все, что только возможно ради снижения веса. В результате, создавая 600LT, McLaren сбросил 550 кг с купе 570S Coupe, однако подобная экстремальная диета была лишь частью процесса разработки четвертой McLaren Longtail модели в истории компании.
Как подразумевается в названии (Longtail — длинный хвост), новейшая треково ориентированная, но допустимая к езде по обычным дорогам, модель получила удлиненный, на 737 мм, более длинный кузов, вместе с удлиненным задним диффузором, фиксированным задним антикрылом и удлиненным передним сплиттером. Карбоновый кузов Longtail сделан более длинным, не только ради улучшения аэродинамики, но и общего снижения веса. Верхний боковой выхлоп не только позволяет водителю лучше слышать звук мотора, благодаря его близости, но также и снижает вес, инженерное решение, которое могли бы в будущем применить и другие автопроизводители.
Тягу удлиненному суперкару обеспечивает дважды турбированный 3.8-литровый V8 выжимающий 592 л.с. мощности и 620 Нм крутящего момента, благодаря чему 600LT имеет в запасе на 30 л.с. и 19 Нм больше, чем 570S Coupe. И в этой итерации, V8 отличается модернизированной системой охлаждения и системой выхлопас уменьшенным давлением сзади, система, которую McLaren называет «более экстремальной, чем та, что установлена на McLaren Senna». Специальные шины Pirelli P Zero Trofeo R гарантируют, что вся мощность, переданная на задние колеса пойдет на создание движения.
Однако битва за вес 600LT на этом не завершается: Отделанный Alcantara-ой интерьер, теперь оснащен карбоновыми сиденьями, впервые установленными в McLaren P1, и далее в McLaren Senna, и опять таки для снижения веса. Вентилируемые передние крылья и карбоновая крыша также имеется в предложенном McLaren Special Operations (MSO) меню, специально для тех, кому хочется сбросить еще пару кг сняряженной массы. Только здесь не увлекайтесь, так как каждая съеденная вами котлета перед заездом, «съест» смысл этих бешенно дорогих опций. Итак, в результате, наиболее легкий 600LT будет иметь сухой вес всего в 1,247 кг. В целом 23 процента всех частей используемых в 600LT отличаются от установленных в стандартном 570S Coupe.
Фотогалерея: суперкар McLaren 600LT 2019
Нацеленные вверх выхлопные трубы McLaren 600LT 2019.
McLaren 600LT 2019 – новый суперкар семейства Sport Series
В Гудвуде, в рамках традиционного фестиваля скорости, дебютировал новый суперкар McLaren 600LT 2018-2019 модельного года. Новинка расширит младшую линейку эксклюзивных спортивных автомобилей британского бренда и появится на рынке уже в этом году. При этом МакЛарен 600LT станет самым быстрым и одновременно самым дорогим представителем семейства Sport Series от McLaren, что еще больше приковывает к ней внимание ценителей скорости.
Позиционирование
Новый английский суперкар построен на базе двухдверного спорткупе McLaren 570S, но будет позиционироваться выше него из-за возросших габаритов и лучших скоростных характеристик. Таким образом, модель 600LT должна возглавить список спорткаров McLaren начального уровня и улучшить позиции компании в борьбе с основными конкурентами, среди которых есть более дорогой Porsche 911 GT2 RS, Audi R8 V10 и даже Lamborghini Huracan.
Начало продаж и цена
Британцы уже начали прием заявок от желающих приобрести McLaren 600LT, но сборка модели начнется лишь в октябре этого года. Ожидается, что выпускаться «шестисотый» будет ровно год, так что итоговое количество собранных экземпляров будет не столь велико. Что касается цены, то за базовую версию британцы просят минимум 185 500 фунтов стерлингов (около 15.2 млн. рублей), в которые помимо самого автомобиля входит один день на подготовленном треке в компании с опытным тренером по экстремальному вождению.
Дизайн и аэродинамика
Внешне новинка McLaren выглядит как ближайший родственник модели-донора, но отличить 600LT все же достаточно легко по переработанному переднему бамперу, иным боковым накладкам и измененному заднему диффузору. Главной же отличительной чертой стали выведенные наверх патрубки выхлопной системы и дополнительное фиксированное антикрыло на корме. Есть незначительные перемены и в габаритах: 600LT на 74 мм длиннее донорского автомобиля.
Фото МакЛарен 600LT 2018-2019
Вид сбоку
Внесенные изменения работают в первую очередь на снижение массы суперкара, которая уменьшилась с 1452 до 1356 кг благодаря обилию элементов облегченной конструкции и большей доли композитных материалов, сменивших господствовавший на 570S алюминий. С другой стороны, все преобразования помогли заметно улучшить аэродинамику, повышающую устойчивость суперкара при прохождении связок поворотов. К примеру, прижимная сила при скорости 250 км/ч достигает 100 кг за счет перенаправления воздушных потоков поверх кузова и абсолютно ровного углепластикового днища.
Агрессивная задняя часть
Минимализм в салоне
Улучшения в интерьере также способствуют снижению массы автомобиля. В двухместном салоне нет ковриков в ногах, отсутствуют перчаточный ящик и кармашки на дверных картах, все панели выполнены из легкого углепластика, а конструкция композитных спортивных кресел-ковшей позаимствована у легендарного McLaren P1.
Салон
В базе новинка комплектуется шинами P Zero Trofeo R от Pirelli на 19-дюймовых алюминиевых дисках спереди и 20-дюймовых сзади (размер шин 225/35 R19 и 285/35 R20), системой навигации, климат-контролем и премиальной аудиосистемой Bowers & Wilkins. За 24 000 фунтов оснащение можно расширить пакетом опций MSO Clubsport, который добавит углепластиковые крышу и элементы крыльев, а также титановые колесные болты. Pro-версия этого же пакета, оцененная в 28 000 фунтов, дополнительно привнесет 6-точечные ремни и гоночный каркас безопасности.
Спортивные кресла-ковши
Безудержная мощь под капотом
В моторном отсеке ожидаемо расположился двигатель M838T V8 3.8 twin-turbo, используемый на всех современных моделях McLaren. При этом, разумеется, мотор получил собственный комплекс доработок, что позволило увеличить его мощность с 570 л.с. до 600 л.с., а тягу поднять на 20 Нм до отметки 620 Нм. Помогает силовому агрегату 7-ступенчатая роботизированная КПП SSG с двумя «мокрыми» сцеплениями и новым блоком электроники. В результате до 100 км/ч болид ускоряется всего за 2.9 секунды, что аналогично достижениям «старшей» модификации McLaren 675LT. Вместе с тем рубеж в 200 км/ч новый 600LT преодолевает за 8.2 секунды, что 0.3 секунды уступает показателю 675LT, но на 0.2 секунды быстрее времени 650S. Максимальная скорость новинки Макларена составляет внушительные 328 км/час.
Ожидается, что в цикле WLTP 600-сильный суперкар будет расходовать от 9.9 до 22.4 литра топлива на 100 км. Озвучены и показатели тормозного пути McLaren 600LT: при торможении со 100 км/ч и до полной остановки необходим 31 метр дорожного полотна, с 200 км/ч – 117 метров дороги.
Спортивное шасси
У модели 600LT общее с McLaren 570S шасси, но для «шестисотого» британские инженеры подготовили множество изменений. Во-первых, ради повышения устойчивости в поворотах пришлось на 10 мм увеличить колею передних колес. Во-вторых, для улучшения аэродинамики дорожный просвет сократили на 8 мм. В-третьих, на 600LT совершенно иная геометрия постановки рычагов и стабилизаторов подвески. В-четвертых, новый суперкар получил полностью перенастроенные спортивные амортизаторы с электронным управлением. Ну и, наконец, в-пятых, шасси и монокок 600LT накрыты не алюминиевыми, а композитными кузовными панелями, что позволило заметно снизить массу машины даже на фоне роста габаритов.
Новый суперкар много что объединяет и с другими спортивными авто британского производителя. Так, например, в конструкции подвески использованы облегченные кованые рычаги из алюминия, позаимствованные у McLaren 720S, а конструкция системы охлаждения двигателя с некоторыми изменениями скопирована с McLaren 675LT.
McLaren 600LT review – latest Longtail model set to take the fight to Porsche’s RSs
More power, more poise, more purity – McLaren at its best
- It has a top-mounted exhaust that spits flames
- There’s nowhere to store your travel sweets
The 600LT is McLaren’s stripped and focused entry-level Sports Series model, but having its foundations in the road-biased 570S as opposed to the GT4 racer such is the 620R. Confused? Us too don’t worry, but think the 600LT as a GT3 and the 620R the GT3 RS, sort of.
It’s more expensive than a Porsche 911 GT3 RS, but less exotic than a Ferrari 488 Pista, which opens itself up for comparison with a whole host of hardcore supercars. But it also comes to market with plenty of kudos behind it, as the first Woking product to bear the LT suffix – the 675LT – was not only one of the most acclaimed road cars to emerge from modern-day McLaren, but also one of the best supercars ever, full stop. It’s fitting, then, that the 600LT scooped out 2018 evo Car of the Year, transcending McLaren’s Russian doll issue to remain one hell of a desirable supercar.
Engine, transmission and 0-60 time
The engine is McLaren’s now-very-familiar 3.8-litre twin-turbocharged V8. Power is up from 562bhp in the 570S/570GT to 592bhp thanks to a remap and a flame-spitting top-exit exhaust. Transmitting that power to the rear wheels is a seven-speed dual-clutch gearbox – complete with lightning-fast ‘inertia push’ shifts – and an open differential, as is the McLaren way.
More reviews for McLaren 600LT coupe
Reviews
- McLaren 600LT Spider 2020 review – our 2018 eCoty winner drops its top
Combined with reduced weight (more below), the speed on offer is immense – 0-62mph takes 2.9sec; 0-124mph just 8.2. For reference the 666bhp 675LT takes an identical 2.9sec and a barely distinguishable 7.9sec for the same benchmarks. Top speed is equal with the 570S at 204mph.
As those figures suggest, the McLaren is explosively fast, an impression that’s enhanced by the car’s almost 80s levels of turbo lag. On the track you’ll barely notice it as you wring every last rev out of the V8 and revel in its relentless, fire-spitting pace, but on the road the lethargy below 3000rpm can catch you out — you’ll be dusted by turbodiesel hatches if you’re not alert. Yet learn to work around this foible and you can make alarming progress, the 600LT firing down the road with a rocket-propelled malevolence that even shades some bona fide hypercars.
That said, it’s not the most orchestral of engines. With with helmet on and the track-attack adrenaline pumping it’s easy to overlook the bag-of-spanners idle and the full voice engine note that’s more Motorhead than Monteverdi, but this is an engine that makes a limited effort to charm. Still, it’s an improvement over the standard 570S, while the increase in volume and aggression certainly adds to the occassion, but this is an engine you work hard to access its volcanic forces rather than to hear it sing.
Technical highlights
As noteworthy as the power increase is the 84kg reduction in kerb weight compared with a 570S (or 88kg if you spec the optional carbon front wings and roof), dropping the total to 1356kg. Weight has been saved throughout the car, whether that’s substantially in the form of 21kg from ditching the standard 570 seats, or a single kilo from deleting the glovebox and door pockets.
The Longtail moniker is justified by a 47mm extension to the car’s rear, while there’s also a 27mm longer splitter at the front. The increased manipulation of air means there’s now 100kg of downforce at 155mph, compared to the neutral figure of the regular car, but with no penalty in terms of drag.
Chassis-wise there are new forged alloy wishbones, stiffer and hollow anti-roll bars, recalibrated dampers and the carbon-ceramic braking set-up from a 720S. The steering rack, meanwhile, has a four per cent quicker ratio, there are also stiffer mounts for the engine and transmission, and the 19-inch front and 20-inch rear wheels are wrapped in a new, bespoke Pirelli Trofeo R tyre.
What’s it like to drive?
Impressive as a 570 is, every aspect of that car feels tempered with a nod to usability. With the 600LT this restraint has been removed and you feel as if you are gaining access the Sports Series’ raw ingredients. There’s no hint of vagueness, of squidge and imprecision, instead everything the 600LT does is ruthlessly, but delightfully, transparent and true.
It’s evident in everything from the hydraulically assisted steering set-up, which overshadows even that of the 570 in terms of immediacy and progressiveness, to the formidable brakes, with their carefully honed resistance in the pedal. In fact, this precision is replicated throughout all the main controls, where there’s a polished uniformity more often associated with the best Porsches.
Around the Hungaroring the car’s stability under braking, even when the ABS is triggered over a kerb, is exemplary, it’s adjustability on the throttle mid-corner as deft as you can manipulate with your right foot. All of which makes this car somehow unthreatening – up to a point, at least – and because it asks less mentally and physically than a car such as the Senna, while the lap times might be slower, there’s a strong case to say it’s more enjoyable.
On the road it’s impossible not to draw comparisons with the last Long Tail to roll out of Woking — the 675 LT. That car was based on the 650S, which got McLaren’s trick hydraulically connected suspension — a system that did away with anti-roll bars and allowed the LT to corner with rock solid composure and yet ride with spooky suppleness. The 600 LT’s more conventional set-up (it still gets adaptive dampers) means it rides with greater firmness, with a nuggety seriousness that places it closer to a Porsche 991.2 GT2 RS than the exquistely damped Ferrari 488 Pista. What you lose in comfort you gain with a more instant sense of connection — this is a car that signals its intent from the first full rotation of the wheels. It’s a more natural, analogue car than its freakishly talented by ever-so-slightly aloof predecessors.
What it does share with previous models is that sense that it’s almost too fast for the road, that to get near its giddly high limits you need to be pushing very hard indeed. The turn-in is electric, the nose reacting the moment you turn the wheel, while the feedback is unfettered and and immensely detailed — a direct consequence of McLaren’s contined adherance to hydraulic assistance. The grip is incredible, and the confidence it gives allows you to load up both axles quickly, setting the car up in a beautifully balanced four-square cornering attitude. At road speeds there’s perhaps not the adjustability you get on the track (steering is mainly done by the front end, with throttle only being used to change attitude if you’re feeling brave), but the feel, poise and agility of the 600LT more than make up for its lack of humour.
Price and rivals
At £185,500 the 600LT is priced somewhere between the previous Porsche 911 GT3 RS (£141k) and GT2 RS (£207k). It’s on a par in price terms with the 602bhp Lamborghini Huracán EVO and but sits below the latest Ferrari F8 Tributo. If you want a similar attitude from the Italians you’ll be needing to wait for the more expensive Huracán STO or wait and see if Ferrari comes up with a track-focused follow up to the Pista. McLaren has, therefore, found a rather handy niche for the 600LT, and has filled it with an extremely desirable and capable supercar.